söndag 26 maj 2013

We never became friends, it was always bigger than that

Eftersom Night Keys samlade låtkatalog nu finns tillgänglig på Spotify och Wimp (och iTunes, använder nån det? Really? Still?) - vilket gör att man kan lyssna på våra låtar more or less gratis - tänkte jag ge er ett par ingångar till musiken. Som en guide för er nytillkomna. Jag gör det genom att skriva kort om låtarna. Börjar med "Keep it together" från EP'n "Still wish for something".

Vill varna känsliga läsare att jag kommer beskriva en dröm jag hade vilket är obehagligt eftersom
1. det framstår som påhittat,
2. är ointressant by default och
3. inte gör låten ett dugg bättre.

 Jag drömde att vi hyrde stuga i en stad som såg ut som Arboga men inte var det. På torget i staden hade de byggt upp en scen där lokala artister skulle uppträda. Folkfest tänker ni. Nej nej, torget var mindre än halvfullt, scenen var alldeles för stor.

Första artisten var min kusin Jim. Han var klädd i svart och hade. förutom vanligt rockband, två saxofonister med sig på scen. Jag tyckte han var otroligt cool.

Han framförde en riktigt stark låt som han skrivit själv. Den hade en udda uppbyggnad; bra driv i verserna som bromsade in under refrängen. Jag minns hur avis jag var på att just han skrivit en så bra, och smart, låt.

 När jag vaknade kom jag ihåg hur den gick. Jims låt. Så jag plockade ut den på gitarr. Spelade upp den för Mika och kollade vad han tyckte. Han gick loss på riffet. Tyvärr kom jag inte ihåg Jims text så jag skrev en ny. Och berättade aldrig för Jim att jag egentligen snott den från hans Arboga-but-not-Arboga-gig.

Inga kommentarer: